Home Storage Guides, Tricks and Tips

Backup from HDD on an W7 PC restore on another W10 PC possible?

Hi, Last saturday I bought another pc, bit faster than the old one. Now I would like to transfer the programs and files from the old pc (W7 Intel Core Duo CPU)) to the new one (W10 i7 3'rd Gen).


In the past this was possible by Easy Transfer. However this is not possible with W10 anymore.


Now I'm wondering. if I make a backup of C drive of the old pc and I install Oawei on the new one and I use Oawei to recover the backup C: old computer to C: new computer?


Will this work or do I see life to simple? image



grtzzzzzzzzzzz



heinflhs



btw I have an external disk drive for my backups

Comments

  • edited October 2016

    I advise not to overwrite your Win10. Your Win7 will not be activated on another PC. It may work for  only 30 days or so. And an unactivated Win7 can probably not be upgraded to Win10.

    You can however explore the backup on your new PC. Your old C: drive will become visible as F: or G: or something. You can copy the documents from F: to C:. But you cannot copy all of your programs, only simple ones that require no install. It is better to reinstall your programs in Win10.


    And by Oawei you mean Aomei?


    And you probably cannot install Win7 on another partition keeping Win10 on C:, because your new PC is UEFI with GPT drives and your old PC is BIOS with MBR, they don't mix.


  • I did mean Aomei, typo I'm afraid.


    I am still very happy with W7.


    When I use my USB-stick to install W7 on the W10 PC, it should overwrite W10 and everything on C:  ?


    Or amI mistaken.


    If not, can you format the W10  c: and then install W7?

  • edited October 2016

    Nee Hein. Ik adviseer om bij Win10 te blijven. Win7 wordt nog maar 3 jaar ondersteund en zal waarschijnlijk niet zondermeer op je nieuwe PC draaien omdat die ingericht is voor UEFI met GPT schijven en daar draait Win7 niet op. Of je zou je PC moeten converteren naar BIOS/Legacy met MBR. Gelukkig kun je dan later alsnog Win10 installeren, mits deze nu geactiveerd is.

    Maar waarom zo moeilijk, installeer je programmas opnieuw in Win10 en vergeet Win7. Zoveel anders is Win10 ook weer niet. 

    Bovendien heb je  geen productkey voor Win7 op de nieuwe PC, dus die krijg je nooit legaal aan het draaien. Hoogstens 30 dagen... 

  • Jawel, ik heb een productkey (met officiële) dvd van Home Premium. Het probleem is dat de vorige eigenaar van de pc (tweedehandsje voor mij) W10 over de originele versie van W8.1 van de pc heeft gezet.


    Nu is het zo dat ik als ik de pc opstart en het woord Medion verschijnt snel F12 moet drukken om de pc op te laten starten.


    Als hij dat gedaanheeft dan werkt het verder wel.


    Maar als ik het Iso van W10 wil downloaden en branden dan verschijnt er een foutmelding en breekt het programma de installatie af. Heb al van alles geprobeerd in het Bios maar dat werkt niet. Heb bij MSI de laatste versie van het Bios te downloaden maar dat mislukt omdat dit voor W8.1 is bedoeld.


    Met andere woorden, ik zit met deze pc in een lus.


    Daarom mijn idee dat als ik de HDD eruit haal, in een andere pc formateer en dan W7 instlleer ik via Easy Transfer de programma's en bestanden over kan zetten.


    Als ik alle programma's opnieuw moet installeren verlies ik alle gegevens van mijn game en die zou ik graag wilen houden.


    Mijn idee was:


    hdd formatteren

    W7 Home premium installeren

    Via Easy Transfer programma's en bestanden overzetten

    en dan evt. t.z.t. W10 downloaden.


    Maar nu zeg jij dat W7 na drie maanden ermee stopt, terwijl het nog drie jaar ondersteund zou worden?


    voor mijn doel is W7 de komend drie jaar prima, daarna zal het wel tijd zijn voor aan andere pc.


    Of zie ik bep. zaken m.b.t. W.10 over het hoofd?



  • Ik heb niets gezegd over 3 maanden, wel over 3 jaar ondersteuning door MS en 30 dagen werken met een ongeactiveerde Windows 7. Die productkey die je hebt, werkt maar op één PC. Voor 2 PC's heb je dus 2 productkeys nodig. OK, vaak kan dat wel omdat de oude PC w.s. gebruik maakt van een interne/algemene code en er ook nog een externe code (sticker) op zit. Maar eigenlijk is dat illegaal. 


    Maar is je nieuwe PC nou gebaseerd op BIOS of UEFI?  Mij is nog nooit gelukt om Win7 op een UEFI/GPT machine te installeren. Ondanks de youtube filmkes daarover. Voor Win7 moet het dus BIOS zijn en de schijven met MBR gepartitioneerd. 


    Je zou dan op de originele PC een AOMEI systeem of disk backup kunnen maken en op de nieuwe via een Linux CD of WinPE DVD kunnen restoren. Die maak je met Aomei-Utilities. Je hoeft dan geen easy transfer meer te gebruiken. Je WIn10 ben je dan wel (vooralsnog) kwijt.

    Vervolgens kun je de 2e prod.key gebruiken om Win7 op de nieuwe PC te activeren.


  • Volgens Speccy:

    Bios

    Brand American Megatrends

    Version M7797W08.20E

    Date 15-11-2012


    Dus dit zou Bios moeten zijn, toch?

  • edited October 2016

    Kijk gewoon in Disk management (Schijfbeheer), rechtsklikken op schijf 0 of daar Converteren naar GPT in grijs staat. Dan is het nu MBR dus BIOS. Staat er Converteren naar MBR dan is het nu GPT dus UEFI.  


    Wat je trouwens als het inderdaad BIOS/MBR is, ook kunt doen is een partitie backup maken van je oude C: schijf met Win7 en deze restoren in een aparte partitie op je nieuwe PC. Vervolgens met EasyBCD een dualboot er van maken door die  Win7 partitie toe te voegen aan het Bootmenu. Je hebt dan the best of both worlds. Win10 en WIn7 op éen PC, waarbij je bij het aanzetten van de PC kunt kiezen welke je wilt gebruiken... Kan prima werken heb het zelf ook vaak zo gedaan.

  • @heinflhs  You want to transfer the program in win7 to win10, right? Actauly, you cannot do it directly. Becasue yu must move the system and the program at the same time. That is to say, you need to do the disk backup and use the UNIVERSAL RESTORE. You will get the same disk with the win7 disk.

Sign In or Register to comment.